Luokkateoria vainoaa
Tsekkasin luentoani varten Tarja Tolosen luentosarjaan postsubkulturalismi-keskustelua. Pistän jälleen pp-diani oheen. Muuan avainlähteeni oli Tarjan vinkkaama Shildrick, Tracy & Robert MacDonald: In Defence of Subculture: Young People, Leisure and Social Divisions. Journal of Youth Studies Vol. 9, No 2, May 2006, 125-140.
Luokkateoria siis vainoaa minua. Aiheeseen liittyy myös Pajun Petrin hyvä kommentti Salasuon Mikolle ja kai myös itselleni Kommentin keskusteluosiossa. Muistissa on vielä myös Ultsi ja Heikki Takkusen huomautukset.
Aivan valtavasti yksinkertaistaen postsubkulturalismia ja alakulttuuritutkimusta puolustavassa keskustelussa on kyse siitä, millaisen merkityksen paikallisuus (locality), luokkakulttuuri, transitio (yksikössä) ja identeetti (yksikössä) saavat nykynuorten kulttuurien tutkimuksessa. Shildrick ja MacDonald vetävät subkulturalisteja (mm. David Muggleton) päähän.
Tracyn ja Robertin jutun henki on jotenkin tällainen: "Keskiluokan skidit (yksilöllinen valinta pirstoutuneessa postyhteiskunnassa (!)) bailaavat post-subkulturalistien tutkimuksessa, eikä se ole reilua. Tarttis muistaa myös sosiaaliset jaot, materiaaliset ehdot ja eriarvoisuudet nuorisokulttuurien sisällä." Jotenkin he saavat jälki-marxilaisen moralismin (?) vauhtiin, jossa katsannossa musan, tanssin (ym. yksilöllisten ilmausten) tutkiminen on keskiluokkaisuudessaan ainakin orastavasti epäeettistä. He koittavat palauttaa kunniaan brittikulturalismin sen teoreettis-metodologisen periaatteen, jossa nuorisokulttuurit nähdään materiaalisten olosuhteiden maagisina ratkaisuina. Prolepojat - vaikka skinit - puolustivat symbolisesti 60-luvun lopun ja 70-luvun alun Englannissa perinteistä työväenluokan aluekulttuuria.
Tietysti tätä kannattaa miettiä. Ei voi väittää vastaan, että perhehistoriat, paikka/tila, luokka, seutu (tienoo, ympäristö) ja paikkakunta eivät muodostaisi tutkimuksen keskeisiä metodologisia periaatteita tai suuntimia. Kunhan vain saisi tolkkua siitä, mitä luokka tarkoittaa. Shildrickin ja MacDonaldin jutussa luokka otetaan annettuna. Aivan kirkkaasti selviä nuo muutkaan suuntimet eivät minulle aina ole. Mitä on paikallisuus, jos netissä ollaan ihan täppönä - 15-29 -vuotiaat yli 90 prosenttisesti, kuten Niilo Rinne osoittaa Ytimien mitä terävimmässä seiskaluvussa? Ja mitä ovat luokkakulttuurit Suomessa, jota on luonnehtinut pitkään jatkuva alueellinen liikkuvuus. Suomi keskittyy viideksi alueryväkseksi. Taustalla on muuttoliike, joka ylittää 60- ja 70-luvun murroksen, jota sosiologit Klaus Mäkelän johdolla kutsuivat Suureksi Muutoksi. Tämä uusi pakettitalojen Suomi - aluetraditiota vasta rakennetaan; ja heti kun jotain orastaaa, niin kyläpäällikkö muuttaa jo pois isompaan tai pienempään kämppään. Miten koko kylä silloin kasvattaa?
En niele myöskään ajatusta, että nuorten aikuistumista voidaan kuvata ykskantaisesti termin transition avulla. Siis yksikössä. Pätkätyön tuoma työn järjestelmä on taannut käsittämättömän vispauksen työmarkkinoilla, jossa nuorten asema on kenties entistäkin toissijaisempi. Transition ok, mutta ehkä vain merkityksessä "siirtyminen pysyvään epävarmuuteen". Ja toiset ovat enemmän epävarmuudessa kuin toiset. Kuviota voi kutsua luokkautuneeksi jos tahtoo, mutta ei kai ole pakko. Sama koskee identiteettiä. Eipä se lankea kerralla valmiiksi paketiksi monellekaan, vaan enemmistö on pakkotuunauksen edessä kelvatakseen edes itselleen himmeän peilin edessä. Mitä siis sanon? Ainakin, että totuus brittien työväenluokasta ei ole totuus Suomen työväenluokasta.
Vaikka kirjoitan näin tai noin, niin Tracy ja Robert ovat tässä oikeassa: tarvitsee muistaa myös sosiaaliset jaot, materiaaliset ehdot ja eriarvoisuudet nuorisokulttuurien sisällä. Ehkä Kainuussa pääsee zoomaamaan pysyviä, ylisukupolvisia, alueellisia luokkakulttuurisia eetoksia, vaikkapa pohjoisia maskuliinisuuksia? Armeijassa on pidettävä silmät auki.
Myös britit jatkavat keskusteluaan. Tosin David Muggleton on ollut hiljaa Journal of Youth Studiesin palstoilla. Sen sijaan Tracey Greener ja Robert Hollands kommentoivat Shildrick ja MacDonaldia (Beyond Subculture and Post-Subculture? The case of Virtual Psytrance. Journal of Youth Studies vol 9, nr. 4 september, 393-418). He heittävät kollegoilleen: local, poor and UK based? Ja kysyvät globaalien, kenties keskiluokkaisempien nuorten kulttuuristen identiteettien perään. Vai?
Kommentoi kirjoitusta Kommentin keskustelupalstalla
Luokkateoria siis vainoaa minua. Aiheeseen liittyy myös Pajun Petrin hyvä kommentti Salasuon Mikolle ja kai myös itselleni Kommentin keskusteluosiossa. Muistissa on vielä myös Ultsi ja Heikki Takkusen huomautukset.
Aivan valtavasti yksinkertaistaen postsubkulturalismia ja alakulttuuritutkimusta puolustavassa keskustelussa on kyse siitä, millaisen merkityksen paikallisuus (locality), luokkakulttuuri, transitio (yksikössä) ja identeetti (yksikössä) saavat nykynuorten kulttuurien tutkimuksessa. Shildrick ja MacDonald vetävät subkulturalisteja (mm. David Muggleton) päähän.
Tracyn ja Robertin jutun henki on jotenkin tällainen: "Keskiluokan skidit (yksilöllinen valinta pirstoutuneessa postyhteiskunnassa (!)) bailaavat post-subkulturalistien tutkimuksessa, eikä se ole reilua. Tarttis muistaa myös sosiaaliset jaot, materiaaliset ehdot ja eriarvoisuudet nuorisokulttuurien sisällä." Jotenkin he saavat jälki-marxilaisen moralismin (?) vauhtiin, jossa katsannossa musan, tanssin (ym. yksilöllisten ilmausten) tutkiminen on keskiluokkaisuudessaan ainakin orastavasti epäeettistä. He koittavat palauttaa kunniaan brittikulturalismin sen teoreettis-metodologisen periaatteen, jossa nuorisokulttuurit nähdään materiaalisten olosuhteiden maagisina ratkaisuina. Prolepojat - vaikka skinit - puolustivat symbolisesti 60-luvun lopun ja 70-luvun alun Englannissa perinteistä työväenluokan aluekulttuuria.
Tietysti tätä kannattaa miettiä. Ei voi väittää vastaan, että perhehistoriat, paikka/tila, luokka, seutu (tienoo, ympäristö) ja paikkakunta eivät muodostaisi tutkimuksen keskeisiä metodologisia periaatteita tai suuntimia. Kunhan vain saisi tolkkua siitä, mitä luokka tarkoittaa. Shildrickin ja MacDonaldin jutussa luokka otetaan annettuna. Aivan kirkkaasti selviä nuo muutkaan suuntimet eivät minulle aina ole. Mitä on paikallisuus, jos netissä ollaan ihan täppönä - 15-29 -vuotiaat yli 90 prosenttisesti, kuten Niilo Rinne osoittaa Ytimien mitä terävimmässä seiskaluvussa? Ja mitä ovat luokkakulttuurit Suomessa, jota on luonnehtinut pitkään jatkuva alueellinen liikkuvuus. Suomi keskittyy viideksi alueryväkseksi. Taustalla on muuttoliike, joka ylittää 60- ja 70-luvun murroksen, jota sosiologit Klaus Mäkelän johdolla kutsuivat Suureksi Muutoksi. Tämä uusi pakettitalojen Suomi - aluetraditiota vasta rakennetaan; ja heti kun jotain orastaaa, niin kyläpäällikkö muuttaa jo pois isompaan tai pienempään kämppään. Miten koko kylä silloin kasvattaa?
En niele myöskään ajatusta, että nuorten aikuistumista voidaan kuvata ykskantaisesti termin transition avulla. Siis yksikössä. Pätkätyön tuoma työn järjestelmä on taannut käsittämättömän vispauksen työmarkkinoilla, jossa nuorten asema on kenties entistäkin toissijaisempi. Transition ok, mutta ehkä vain merkityksessä "siirtyminen pysyvään epävarmuuteen". Ja toiset ovat enemmän epävarmuudessa kuin toiset. Kuviota voi kutsua luokkautuneeksi jos tahtoo, mutta ei kai ole pakko. Sama koskee identiteettiä. Eipä se lankea kerralla valmiiksi paketiksi monellekaan, vaan enemmistö on pakkotuunauksen edessä kelvatakseen edes itselleen himmeän peilin edessä. Mitä siis sanon? Ainakin, että totuus brittien työväenluokasta ei ole totuus Suomen työväenluokasta.
Vaikka kirjoitan näin tai noin, niin Tracy ja Robert ovat tässä oikeassa: tarvitsee muistaa myös sosiaaliset jaot, materiaaliset ehdot ja eriarvoisuudet nuorisokulttuurien sisällä. Ehkä Kainuussa pääsee zoomaamaan pysyviä, ylisukupolvisia, alueellisia luokkakulttuurisia eetoksia, vaikkapa pohjoisia maskuliinisuuksia? Armeijassa on pidettävä silmät auki.
Myös britit jatkavat keskusteluaan. Tosin David Muggleton on ollut hiljaa Journal of Youth Studiesin palstoilla. Sen sijaan Tracey Greener ja Robert Hollands kommentoivat Shildrick ja MacDonaldia (Beyond Subculture and Post-Subculture? The case of Virtual Psytrance. Journal of Youth Studies vol 9, nr. 4 september, 393-418). He heittävät kollegoilleen: local, poor and UK based? Ja kysyvät globaalien, kenties keskiluokkaisempien nuorten kulttuuristen identiteettien perään. Vai?
Kommentoi kirjoitusta Kommentin keskustelupalstalla