Tommi Hoikkala (s.1953), Nuorisotutkimusverkoston tutkimusjohtaja, kaksoisdosentti, ei byrokraatti. Monien nuoria koskevien tutkimusaiheiden kautta päätynyt nuorisotyön, kansalaistoiminnan ja sukupolvien tutkijaksi. Venyvän nuoruuden asiantuntija. Pitkänmatkan juoksija.

28.8.07

Kaasugrilli

Kirjoitin tasan vuosi sitten pyynnöstä Sitran kotisivuille kolumnin kaasugrilleistä Valinnan helppouden aikeus. Tässä teille, hyvät lukijat, digitaalisten tekstien uusiokäyttöä. Tämä on melkein yhtä ympäristöystävällistä kuin ilmakitaran soittaminen.

Nettihän on tunnetusti unohdettujen mutta joskus eteemme ilmaantuvien tekstien hautausmaa. JP Roos on seilaillut Sitran sivuille ja osunut laatugenreen - jälleen taattua Ruotsin laivan seisovan pöydän tasoa, Salasuon Mikon laatustandardeja lainatakseni. Sain JP:ltä luvan pamauttaa hänen kommenttinsa myös tänne sivustolle.

"Moi

Luin sun hauskan kolumnin kaasugrilleistä. Sait tietysti helvetinmoiset rahat ja ostit uuden grillin!

Mutta vakavasti puhuen: nykyisin tilanne on se, että useimmilla suomalaisilla on liikaa rahaa ja hukumme krääsään. Toisin sanoen vanha logiikka (jossa minäkin olen kasvanut) että ostetaan halpaa ei ole enää pätevä. Pitää aina ostaa kaikkein kalleinta ja laadukkainta. Tai sanokaamme sellaista jossa pääasia on laatu ei esimerkiksi valinnanvara ja turha krääsä ja ylellisyys. Toisin sanoen tehdä itsestään köyhä ostamalla kallista.

Toinen vaihtoehto on ostaa pelkästään palveluita. Mutta kaikki halpapaikat pitää kiertää kaukaa koska niistä saa vain romua joka lisäksi on taatusti tehty kiinalaisissa hikipajoissa. Globalisaatiologiikka meni näin: ensin alettiin kilpailla hinnalla niin että kansa saisi kamaa mahdollisimman halvalla, sitten tämä edellytti että tuotantokustannukset pitää romautta joten teollisuustuotanto hävitettiin. Ja lopulta jengi siis söi omat työpaikkansa.

Tosi vitsikästä! Jos alamme ostaa aina kalleinta ruokaa, kalliita tavaroita, erityisesti jos ne on tehty vain Suomessa, niin voimme saada jopa työpaikat Suomeen takaisin!

JP"

JP:n kommentissa elää kiintoisa globalisaatioteoria ja sen kautta yllättävä (?) työllistämisohjelma. Reilu kuluttaja kiertää kaikki halpahallit, Lidlit ja Hong Kongit ja suosii laatua sekä kallista. Mutta kenellä on tällaiseen varaa, onkin toinen juttu.

Kommentoi kirjoitusta Kommentin keskustelupalstalla