Tuntemattomien ystävällisyydestä

Nuorten vapaa-aikatutkimuksessa 2009 on huomattu, että nuorten järjestöosallistuminen on viimeisten kymmenen vuoden aikana ollut hiipumaan päin (Myllyniemi 2009, 38–40). Sami Myllyniemi kirjoittaa: ”Suuri osa nuorista pitää toimintaa sinänsä mukavana, mutta heidän kiinnittymisensä toimintaan ei voi perustua ensisijaisesti jäsenyyksiin.” (Mt., 54.) Ehkä uudentyyppisistä yrityksistä tai yritysmallin ylittävistä, voittoa tavoittelemattomista yhteenliittymistä voisi olla yhden keskeisen järjestöelämän puolen paikkaajiksi: ne edesauttavat sellaisten ihmisten kohtaamista, jotka eivät kuulu omaan välittömään elämänpiiriin, perheeseen, sukuun, työ- tai opiskelupaikkaan.

Väitän, että esimerkiksi seuraavat kaksi tahoa voisivat osaltaan vaikuttaa tällä tavoin elämänpiiriä avartavasti: matkailusivusto Couchsurfing.org sekä Aikapankki, jonka kautta voi ostaa ja myydä erilaisia pieniä palveluksia aikayksikköjä, Stadin Aikapankissa "toveja” vastaan.

Kari Paakkunainen kertoi Leena Haanpään ja Simo Tuppuraisen Nuoret yrittävät -kirjan julkistustilaisuudessa 13.4.2012, että nuorten yrittäjien retoriikka maailman muuttamisen pyrkimyksineen on hyvin samankaltaista kuin ”vaihtoehtonuorilla” parikymmentä vuotta aikaisemmin. Kun lukee Couchsurfing-sivuston periaatteita, yhteys käy erittäin selväksi.

”Sohvasurffausta” nettisivuston kautta organisoiva yhdysvaltalainen, usealla mantereella toimiva Couchsurfing on luokiteltu sosiaalisesti vastuulliseksi yritykseksi; nettisivujen määritelmän mukaan se on ”socially responsible B corporation”. Kaikki jäsenet eivät ole innostuneet järjestön muuttumisesta yritykseksi vaan ovat perustaneet sivuston sisällä ryhmän vastustaakseen sitä. Sohvasurffaajat voivat tarjota ennestään tuntemattomille matkailijoille majoitusta tai lounasseuraa ja voivat itse pyytää näitä palveluja. Sivustolla on myös mahdollista perustaa alueellisia tai rajat ylittäviä ryhmiä omien mielenkiinnon kohteiden mukaan, ja ryhmillä voi olla säännöllisiä alueellisia tapaamisia. Käyttäjät kertovat profiileissaan itsestään ja niihin voi jättää suosituksia tai kielteistä palautetta. Palaute saattaa olla aika armotontakin, mutta se lisää järjestelmän luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä: sen, jolla on paljon myönteistä palautetta profiilissaan, on luultavasti muita helpompi löytää majoituspaikka.

Toiminta sohvasurffauksen tai Aikapankin parissa saattaa olla järjestötoimintaan verrattuna melko satunnaista ja kausiluonteista: kutsutaan silloin tällöin yksi vieras majoittumaan tai käydään kerran kesässä kastelemassa jonkun lomailijan kukkia Aikapankin pyynnön kautta. Silti tämäntyyppiset rakenteet auttavat luomaan yhteyksiä, joita ei muutoin tulisi luotua.

Vapaa-aika täyttyy näin enemmän sosiaalisesta toiminnasta ja virkistävästä ajatustenvaihdosta kuin esimerkiksi materiaalisesta kuluttamisesta, tylsästä kaupoissa kiertelystä. Perinteinen vieraanvaraisuuden ja naapuriavun ajatus voidaan niiden kautta laajentaa ylikansalliseksi, oman naapuruston ja oman kansallisvaltion rajat ylittäväksi toiminnaksi.

Vappu Helmisaari
Kirjoittaja on Nuorisotutkimusseuran julkaisusihteeri.

Linkkejä:
Linkkejä Aikapankkien sivuille muualla Suomessa.

Ylioppilaslehden juttu ”Pim-pom-turisti”:

Sami Myllyniemi: Aika vapaalla. Nuorten vapaa-aikatutkimus 2009. (Nuorisotutkimusseura & opetusministeriö 2009.)